Copăcelul abilităților mele – Ce știu să fac?

Tema: Autocunoașterea (Abilități)

Obiective de învățare:

  • Facilitarea autocunoaşterii şi intercunoaşterii, precum şi dezvoltarea abilităţilor elevilor de auto-reflecţie şi comunicare
  • facilitarea procesului de identificare a abilităților de către elevi.

Materiale de lucru: o linie trasată cu creta sau o sfoară, Fișa „Copăcelul abilităților mele”

Procedură:

  1. Li se comunică elevilor că pentru a se cunoaşte mai bine între ei, au şansa fiecare să se gândească, mai întâi, la propria persoană; mai specific, fiecare se va gândi la o frază care i-a fost spusă foarte des în trecut, de către o persoană importantă (părinte, bunic, educatoare, învăţătoare, profesor) și care îi răsună în minte și în prezent; acest mesaj poate să fie pozitiv sau negativ, însă fiecare să aleagă un mesaj care are încă rezonanță în mintea lui și pe care nu îl deranjează să-l spună și colegilor.
  2. Elevii se vor plimba prin spațiul clasei, astfel încât fiecare să ajungă să se prezinte tuturor celorlalți, dând mâna cu aceștia și spunându-și numele, însoțit de mesajul ales, cum ar fi: „Eu sunt Alina şi trebuie să-mi fac curăţenie în cameră” sau „Eu sunt Mihnea şi trebuie să-mi fac temele”.
  3. Când se termină prezentările, se formează din nou grupul mare şi se solicită feedback general privind impresiile lor, legat de mesajele primite de la ceilalţi.
  4. Elevii sunt aşezaţi în cerc. În mijlocul cercului se trasează o linie sau se întinde o sfoară. Un participant porneşte pe „linia vieţii”, prezentând trei evenimente importante din existenţa proprie, relevante pentru deciziile cu privire la carieră, în ordine cronologică (de exemplu, momentul/anul în care s-a decis ce profil va alege, o vizită la un anume loc de muncă etc.).
  5. Exerciţiul se va încheia după ce fiecare elev s-a prezentat prin intermediul celor trei evenimente importante din viaţa sa. Se discută despre importanţa acestor momente pentru viitorul lor, cum cred ca ar fi fost dacă nu le-ar fi trăit etc.
  6. Elevii vor primi fişa de lucru „Copăcelul abilităţilor mele”. Li se va cere să răspundă, cât mai sincer, la toate întrebările ataşate copăcelului, precizând că acest exerciţiu îi va ajuta să se cunoască mai bine.
  7. După finalizarea completării, fiecare elev va fi solicitat să îşi prezinte răspunsurile şi să menţioneze care sunt calităţile/trăsăturile care îl determină să facă sau să poată face anumite lucruri.
  8. Li se va comunica elevilor că aptitudinile şi abilităţile pot fi identificate prin aplicarea chestionarelor şi li se va recomanda să contacteze profesorul consilier şcolar pentru aceasta.

 

Anexa

Copăcelul abilităţilor mele

Imaginează-ți că acest copac ești tu. Completează răspunsurile de pe fiecare ramură.

Ce îmi place să fac și știu să fac?

Ce îmi place să fac, dar nu știu să fac și aș vrea să învăț?

Ce nu îmi place să fac, dar știu să fac?

Ce prețuiesc cel mai mult?

Ce nu știu să fac, dar mi se cere?