Optimizarea motivației

 

Obiectiv: Identificarea unor modalități de dezvoltare a capacității de optimizare a motivației pentru activitate.

Obiective specifice:

  • Să identifice activităţi pentru care au o motivaţie mai scăzută
  • Să identifice componentele deficitare ale motivaţiei pentru activitatea aleasă
  • Să aleagă strategii potrivite pentru modificarea acelor componente deficitare.

Observaţii: activitatea se va desfăşura în 2 sesiuni, la interval de o săptămână.

Materiale: Fișa de lucru „Optimizarea motivaţiei”

Procedură:

Sesiunea I.

  1. Comunicaţi elevilor că vor face un exerciţiu în cadrul căruia vor identifica componentele deficitare ale motivaţiei lor pentru anumite activităţi şi vor învăţa modalităţi prin care îşi pot optimiza motivaţia.
  2. Identificaţi împreună cu elevii modalităţi de manifestare a motivaţiei/lipsei de motivaţie pentru anumite activităţi. Conduceţi elevii spre indicatorii cantitativi şi calitativi ai motivaţiei.
  3. Rugaţi elevii să se gândească la o activitate importantă, pentru care au însă o motivaţie mai scăzută. Împărţiţi fişa de lucru şi cereţi-le să noteze în fişă activitatea selectată.
  4. Cereţi elevilor să bifeze în fişa de lucru afirmaţia care descrie cel mai bine problema motivaţională pe care o întâmpină. De asemenea, din lista componentelor cu rol motivaţional, să bifeze acele componente care consideră că stau la baza problemei lor. Cereţi elevilor să argumenteze alegerile făcute.
  5. Daţi ca temă elevilor să îşi monitorizeze comportamentul şi să descrie, pentru ora următoare, pe fişa de lucru, modul de manifestare a componentelor identificate.

Sesiunea II

  1. Rugaţi elevii să prezinte câteva exemple de componente şi modul de manifestare a acestora. Discutaţi importanţa identificării componentelor deficitare pentru optimizarea motivaţiei.
  2. Cereţi elevilor să se gândească la modalităţi prin care şi-ar putea optimiza motivaţia pentru activitate. Puteţi prezenta dumneavoastră modalităţi de optimizare şi să rugaţi elevii să selecteze acele modalităţi care vizează componentele deficitare.
  3. Cereţi elevilor să îşi facă un plan de optimizare a motivaţiei pe fişa de lucru.

Discuţii:

  • Cum pot fi identificate cauzele pentru care nu suntem motivaţi sau suntem prea puţin motivaţi să realizăm o activitate?
  • Cum putem identifica strategiile prin care se acţionează asupra componentelor deficitare ale motivaţiei noastre?
  • La care dintre fazele procesului motivaţional apar cele mai multe probleme şi de ce?

 

 

 

 

Anexă

Optimizarea motivaţiei

Activitatea pentru care am o motivaţie scăzută: ______________________________

Problema motivaţională

La nivel de declanşare a activităţii

La nivel de direcţionare a activităţii

La nivel de menţinere a activităţii

La nivel de încheiere a activităţii

□ Durează mult până încep activitatea sau o tot amân

□ M-am hotărât să încep activitatea, dar nu mă pot decide cum să încep

□ Am tendinţa să abandonez activitatea la cea mai mică dificultate apărută

□ Nu mă pot hotărî să întrerup activitatea, deoarece nu sunt mulţumit de rezultatele obţinute.

Componente cu rol motivaţional

□ nu au apărut dezechilibre majore în organism care să justifice începerea activităţii;

□ nu văd cum se leagă activitatea pe care trebuie să o încep de scopurile/aspiraţiile mele;

□ activitatea pe care trebuie să o încep nu corespunde intereselor mele;

□ nu am convingerea că am abilităţile necesare pentru a realiza activitatea;

□ trăiesc emoţii negative când mă gândesc la activitate;

□ nu am convingerea că voi avea succes în activitate;

□ mediul de lucru nu mă stimulează să încep activitatea.

□ nu am convingerea că pot alege modalităţi optime de realizare a activităţii;

□ trăiesc emoţii negative când trebuie să iau decizii în ceea ce priveşte realizarea activităţii;

□ nu am convingerea că  deciziile pe care le voi lua vor duce la succesul activităţii;

□ nu am convingerea că sunt suficient de bun pentru a lua decizii bune;

□ nu cred că am abilităţile necesare pentru realizarea acestei activităţi;

□cred că deciziile bune pe care le iau se datorează întâmplării, iar deciziile rele mi se datorează numai mie;

□ mediul de lucru nu mă ajută să îmi organizez activitatea

□ nu am convingerea că mă pot concentra suficient de mult pentru a realiza activitatea;

□ trăiesc emoţii negative când trebuie să mă concentrez şi să mă mobilizez pentru a realiza activitatea;

□ nu cred că am abilităţile necesare pentru realizarea activităţii;

□ realizarea activităţii presupune prea mult efort din partea mea;

□ nu văd niciun beneficiu pentru a continua să realizez acea activitate mai mult timp;

□mă gândesc că rezultatele vor fi oricum slabe;

□ mediul de lucru nu mă mobilizează pentru a continua activitatea.

□ nu am convingerea că sunt în stare să închei activitatea pentru a începe altceva;

□ trăiesc emoţii negative când mă gândesc că voi încheia activitatea;

□ nu sunt mulţumit de rezultate; cred că le-aş putea ameliora dacă aş continua activitatea;

□ mediul de lucru nu mă încurajează să închei activitatea.

Cum se manifestă componentele în cazul meu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strategii de optimizare a motivaţiei:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planul meu de optimizare: