CE POT SĂ CUMPĂR? COMPARAREA VENITURILOR

Standad A: Elevii vor dobândi abilități de investigare a lumii muncii în relație cu autocunoașterea și abilitățile de luare a deciziilor informate privind cariera

Standard B: Elevii vor aplica strategii de îndeplinire cu succes și satisfacție a scopurilor profesionale

Standard C: Elevii vor înțelege relația dintre caracteristicile personale, educație, pregatire profesională și lumea muncii

Scop: Compararea venitului mediu al unui absolvent de facultate cu venitul mediu al unui absolvent de liceu și oferirea de modalități prin care venitul suplimentar ar putea să fie utilizat pentru o anumită perioadă de timp.

Obiectiv: Elevii vor fi capabili să compare vizual puterea de cumpărare a venitului obținut în cazul deținerii unei diplome de studii superioare cu venitul obținut în cazul deținerii unei diplome de bacalaureat.

Materiale: Cataloage ilustrate ale magazinelor, cataloage auto, fotografii din ziare(de exemplu imobile de vânzare) și așa mai departe.

Introducere: întrebați elevii dacă ar vrea să câștige mai mulți bani sau mai puțini bani în viață. Spuneți-le că există un mijloc de creștere semnificativă a probabilității de atingere a scopului de a câștiga mai mulți bani. Utilizați tabelul de mai jos pentru a le explica elevilor faptul că un absolvent de studii superioare poate câștiga cu 82% până la 96% mai mult decât o persoană care a absolvit liceul doar. Prexzentați-le pe tablă exemple ale diferențelor anuale dintre venituri, diferențe calculate pe 5 ani și pe 10 ani.

Activități: Cereți elevilor să deseneze, să decupeze imagini sau să descrie oral ceea ce ar putea să fie achiziționat cu diferența de venit a unui absolvent de studii superioare(de exemplu, în primul an – numărul de perechi de pantofi de sport, numărul de mingi de baschet, un autoturism mic; în al cincilea an – două autoturisme de dimensiuni medii; în al zecelea an – o casă). Cereți-le elevilor să realizeze un buget sptămânal, pe baza unei diplome de studii superioare în comparație cu o diplomă de bacalaureat.

Discuții: Analizați diferențele dintre venituri și exemplele privind puterea de cumpărare asigurată de veniturile unui absolvent de facultate în comparație cu veniturile unui absolvent de liceu. Întrebați-i pe elevi: ”Este important?”, ”De ce?”

 

           
           
 
 

Încheiere: Discutați despre modul în care efortul suplimentar(de exemplu, prelungirea studiilor cu încă patru ani) poate să conteze mult în viața unei persoane. Subliniați că deciziile pe care le luăm, mai ales în ce privește educația, au consecințe reale și pe termen lung în viața noastră.

Timp necesar: 30 – 40 de minute.

Evaluare/Sarcină de lucru: Cereți elevilor să răspundă la următoarea întrebare: ”Care este semnificația afirmației  „ai carte ai parte”?

 

ANEXA

 

Liceu absolvit

Facultate absolvită

Diferența

Într-un an

10000 $

19000 $ (cu 90% mai mult)

9000 $

În 5 ani

50000 $

95000 $

45000 $

În 10 ani

100000 $

190000 $

90000 $