DIAGRAMA CIRCULARĂ  A  VIEȚII

Standad A: Elevii vor dobândi abilități de investigare a lumii muncii în relație cu autocunoașterea și abilitățile de luare a deciziilor informate privind cariera

Standard B: Elevii vor aplica strategii de îndeplinire cu succes și satisfacție a scopurilor profesionale

Standard C: Elevii vor înțelege relația dintre caracteristicile personale, educație, pregatire profesională și lumea muncii

Scop: Să se  concentreze pe modul în care elevii își petrect timpul în momentul de față și modul în care speră să își petreacă timpul în viitor.

Obiectiv: Consolidarea conștiinței de sine cu privire la valori și asumarea rolurilor de viață.

Materiale: hârtie, creioane

Introducere: stimulați elevii să se gândească la o săptămână obișnuită din viața lor și întrebați-i cum își petrec timpul. Subliniați împreună cu elevii, importanța petrecerii timpului în activități care le reflectă valorile.

Activități: cereți fiecărui elev să deseneze un cerc pe o foaie de hârtie. Invitați-i pe elevi să considere cercul ”o diagramă circulară a vieții”. Instruți-i să se gândească la modul în care își petrec timpul în decursul unei săptămâni obișnuite(24 de ore/zi  x 7 zile pe săptămână) spuneți-le să împartă cercul pe ”felii”, în funcție de cât timp petrec pentru fiecare activitate din cursul săptămânii. După ce și-au împărțit diagrama în felii, cereți-le să răspundă la următoare întrebare: ”Ce concluzii ar putea să tragă cineva din ”diagrama vieții tale” referitor la ceea ce îți place să faci și la ceea ce apreciezi?

Discuții: împărțiți-i pe elevi în grupuri mici și încurajați-i să își prezinte unii altora ”diagramele vieții”. Încurajați-i apoi pe elevi să prezinte întregii clase reacțiile pe care le-au avut la împărțirea propriei ”diagrame a vieții” în felii, precum și reacțiile pe care le-au avut auzind cum și-au împărțit colegii diagramele.

Încheiere: subliniați importanța deținerii cât mai mult posibil a unei ”diagrame a vieții” care reflectă interesele și valorile. dacă elevii nu au o diagramă a vieții care să le reflecte interesele și valorile, atunci invitați-i să se gândească la ce por să schimbe pentru a crește măsura în care ”diagrama vieții” lor le reflectă valorile și interesele.

Timp necesar: 45 de minute

Evaluare/Sarcină de lucru: Cereți elevilor să deseneze un al doilea cerc, care reflectă viașa lor de adult(alegeș-ți o anumită vârstă, de exemplu 35 de ani). Instriți-i să-și împartă ”diagramele vieții în felii, în funcție de cum speră să petreacă timpul în viitor. Cereți-le să indice modul în care feliile se leagă  de interesele și valorile lor. Cereți-le să identifice rolurile de viață ilustrate în viitoarele felii ale vieții lor. În final, cereți-le elevilor să indice cinci lucruri pe care pot să le facă  în momentul de față și în momentul în care vor împlini 35 de ani, pentru a crește șansele ca viitoarele lor ”diagrame ale vieții” să se concretizeze.