CHESTIONAR DE APTITUDINI

-autodiagnoză-

 

Aptitudinile  dv. vă facilitează în învăţarea unor deprinderi. Va trebui ca atunci când veţi răspunde la întrebări, să aveţi în minte nu numai ceea ce puteţi face acum, ci şi ceea ce credeţi că sunteţi capabil să faceţi. Astfel vă puteţi autoevalua următoarele  categorii de aptitudini:

              G = aptitudinea generală de învăţare

              V = aptitudinea verbală

              N = aptitudinea numerică

R = reprezentarea spaţială

F = aptitudinea de a lucra cu documente / funcţionăreşti

              C = aptitudinea coordonare ochi-mână

M = dexteritatea manuală

D = dexteritatea digitală

 

Pentru fiecare întrebare alegeţi nivelul care vă reprezintă cel mai bine, după următoarea scală:

 

  1 = foarte mult

  2 = mult

  3 = destul de mult

  4 = moderat                          

  5 = puţin                   

  6 = deloc

 

G = aptitudinea generală de învăţare

Puteţi să:

  1. înţelegeţi instrucţiunile unui joc? ­­­­­­­­­­           
  2. gândiţi înainte de a acţiona?
  3. raţionaţi pentru a ajunge la o concluzie? ­­­­­­­­­­                       
  4. înţelegeţi explicaţiile care vi se dau în diferite situaţii? ­­­­­­­­­­
  5. evaluaţi corect lucrurile şi evenimentele? ­­­­­­­­­­                       
  6. învăţaţi singur după un manual? ­­­­­­­­­­
  7. găsiţi raţionamente pentru a-i convinge pe alţii? ­­­­­­­­­­           
  8. gândiţi astfel încât să luaţi decizii bune? ­­­­­­­­­­
  9. rezolvaţi probleme de matematică? ­­­­­­­­­­
  10. participaţi activ la discuţii? ­­­­­­­­­­

          ­­­­­­­­­­

 

V = aptitudinea verbală

Puteţi să:

  1. înţelegeţi semnificaţia fiecărui cuvânt dintr-un text? ­­­­­­­­­­
  2. vorbiţi în numele dv. în faţa unui grup? ­­­­­­­­­­
  3. daţi informaţii clare şi precise? ­­­­­­­­­­
  4. povestiţi ceva sau să recitaţi? ­­­­­­­­­­

scrieţi o compunere, un eseu

  1. comunicaţi idei şi opinii? ­­­­­­­­­­
  2. explicaţi ceva altora? ­­­­­­­­­­
  3. comunicaţi uşor cu alţii? ­­­­­­­­­­
  4. înţelegeţi semnificaţia frazelor dintr-un text? ­­­­­­­­­­
  5. faceţi sinteza unui text? ­­­­­­­­­­

          ­­­­­­­­­­

 

N = aptitudinea numerică

Puteţi să:

  1. utilizaţi numere? ­­­­­­­­­­
  2. faceţi calcule matematice repede?
  3. faceţi cele patru operaţii matematice (adunarea, scăderea, înmulţirea, împărţirea) fără erori?                                                                                                    
  4. daţi rest la bani, fără greşeală?
  5. faceţi măsurători corecte?
  6. faceţi comparaţii între operaţiile matematice ca de exemplu împărţire şi scădere etc.?
  7. calculaţi repede banii pe care trebuie să îi daţi pentru cumpărăturile efectuate?
  8. calculaţi repede banii pe care trebuie să îi dea altcineva când face cumpărături?
  9. descoperiţi greşelile dintr-o pagină plină cu cifre?
  10. completa documente ce necesită introducerea unor cifre (ex. file de cec)?

         

R = reprezentarea spaţială

Puteţi să:

  1. rezolvaţi probleme de geometrie? ­­­­­­­­­­
  2. vă imaginaţi cum arată o cutie în plan?
  3. vă reprezentaţi un lucru pe baza unei schiţe?
  4. vă imaginaţi cum se asamblează bucăţile unei cămăşi sau rochii?
  5. apreciaţi mărimile şi distanţele într-o fotografie?
  6. desenaţi respectând proporţiile?
  7. realizaţi schiţe tridimensionale pe o hârtie?
  8. copiaţi un desen?
  9. vă reprezentaţi spaţii / clădiri pe baza unor planuri?
  10. vă reprezentaţi anumite figuri geometrice în spaţiu?

 

F = aptitudinea de a lucra cu documente / funcţionăreşti

Puteţi să:

  1. găsiţă greşelile de tipar într-o carte?
  2. controlaţi exactitatea unor operaţii de adunare şi scădere?
  3. căutaţi nume şi numere de telefon în cartea de telefoane?
  4. transcrieţi exact materiale scrise respectiv cifre?
  5. realizaţi situaţii statistice şi rapoarte?
  6. clasificaţi anumite informaţii / date pe baza unor criterii stabilite?
  7. căutaţi / scoateţi date dintr-un tabel?
  8. căutaţi anumite informaţii dintr-o bază de date, de ex. date despre o carte într-o bibliotecă cu ajutorul unui program pe calculator?
  9. identificaţi cuvinte într-un text?
  10. găsiţi greşeli de ortografie într-un text listat / tipărit?

 

 

 

 

 

C = coordonarea ochi-mână

Puteţi să:

  1. sortaţi rapid anumite obiecte, fructe, legume etc.? ­­­­­­­­­­
  2. prindeţi obiecte (ex. o minge) şi le aruncaţi cu precizie?
  3. tăiaţi cu foarfecele corect diferite figuri dintr-o coală de hârtie?
  4. asamblaţi piesele unui mecanism sau joc?
  5. lucraţi repede cu degetele sau cu mâinile?
  6. desenaţi linii drepte?
  7. puneţi obiectele unul peste altul fără ca acestea să se dărâme?
  8. asamblaţi piesele unui joc de puzzle?
  9. mergeţi cu bicicleta de-a lungul unei linii drepte?
  10. bateţi cuie cu ciocanul fără să vă loviţi peste degete sau să îndoiţi cuiele?­­

 

M = dexteritatea manuală

Puteţi să:

  1. manipulaţi unele unelte simple ca foarfecele, şurubelniţa?
  2. utilizaţi maşini care necesită mişcări precise ale mâinilor?
  3. lucraţi un timp indelungat cu mâinile?
  4. prindeţi mingea sau obiecte mici aruncate?
  5. utilizaţi tirbuşonul sau să deschideţi o sticlă închisă cu un capac?
  6. curăţaţi obiecte minuscule?
  7. mânuiţi ghidonului bicicletei?
  8. atârnaţi / agăţaţi un obiect fără să-l scăpaţi?
  9. vă folosiţi de mâini în situaţii critice, de ex. acordare de prim ajutor?
  10. utilizaţi vesela, paharele fără a le spargeţi.

 

 

D = dexteritatea digitală

Puteţi să:

  1. utilizaţi tastatura unui computer?
  2. folosiţi butonaşele minicalculatoarelor pentru a realiza operaţii matematice?
  3. introduceţi cu uşurinţă aţa în ac? ­­­­­­­­­­
  4. reglaţi cu precizie aparate sensibile?
  5. trimiteţi sms-uri?
  6. utilizaţi instrumente mici?
  7. ridicaţi / ţineţi obiecte mici fără a le scăpa?
  8. ridicaţi un ac, o fisă sau o monedă de pe o suprafaţă netedă?
  9. realizaţi unele obiecte ce necesită mişcări precise ale degetelor?
  10. aşezaţi rapid obiecte mici într-un loc stabilit?

 

 

 

Descriere

 

Însemană :

Veţi putea avea succes ca:

Aptitudinea generală de învăţare

 

 

abilitatea de învăţare, înţelegere şi raţionare rapidă

administrator de spital, chimist, programator, cercetător, psiholog etc.

 

Aptitudinea verbală

 

 

 

abilitatea de înţelegere, utilizarea rapidă a cuvintelor, ideilor şi informaţiilor

avocat, profesor, editor, ziarist, agent comercial, ghid turistic etc.

Aptitudinea numerică

 

 

 

abilitatea de a lucra repede şi corect cu cifrele

meteorolog, economist, statistician, merceolog, vânzător, inginer mecanic etc.

Reprezentarea spaţială

abilitatea de a „vedea în spaţiu” informaţiile văzute în plan şi de a transpune în plan obiecte tridimensionale, de a se orienta

arhitect, arhitect peisagist, croitor, designer de interior, inginer construcţii

Aptitudinea de a lucra cu documente / funcţionăreşti

 

abilitatea de a lucra cu precizie, exactitate cu documentele, de a ordona date, de a observa greşeli

secretar, asistent manager, contabil, bibliotecar, corector etc.

Aptitudinea coordonare ochi-mână

 

 

abilitatea de coordonare a ochilor şi mâinilor în efectuarea cu precizie a mişcărilor

pilot, stomatolog, pictor, electrician, şofer, macaragiu etc.

 

Dexteritatea manuală

 

 

 

abilitatea de a asambla, modela, modifica, realiza obiecte, de a utiliza eficient unelte, instrumente 

artist plastic, designer vestimentar, coafor, strungar, marochiner, patiser etc.

Dexteritatea digitală

 

 

 

abilitatea de a efectua mişcări fine de o mare precizie, de a utiliza instrumente delicate, minuscule

 pianist, chirurg, ceasornicar, bijutier, tehnician dentar etc.